Goście
Festiwalu Przeźrocza

Tutaj przedstawiamy artystów, którzy w tym roku biorą udział w naszym festiwalu.

Maija Blåfield – autorka filmów dokumentalnych. Urodziła się i mieszka w Finlandii, w Helsinkach. Jej znakiem firmowym to łączenie dokumentu z fikcją, gdzie eksploruje fantastyczną stronę naszego codziennego życia wydobywając historie z realnych wydarzeń. W 2014 roku otrzymała Państwową Nagrodę w dziedzinie Sztuki Mediów, a w 2017 roku była nominowana do nagrody Ars Fennica w dziedzinie sztuki współczesnej. Jej pokazy można zobaczyć na międzynarodowych i krajowych festiwalach, w muzeach sztuki, jak i na wystawach.

Jacek Cichocki – pianista, kompozytor, aranżer. Ukończył studia w klasie fortepianu jazzowego na Akademii Muzycznej w Katowicach oraz Bydgoszczy. Członek zespołów: Limboski, Wojciech Jachna Squad, Dobre Bo Dobre, Mabatala Duo, Blue Sounds. Laureat I nagrody na konkursie Hanza Jazz Festiwal 2015, finalista konkursu improwizacji do filmu Transatlantyk Instant Composition Contest 2015. Zagrał na kilkunastu albumach, brał udział w wielu projektach, m.in. w międzynarodowym spektaklu Improvised History of the World – Londyn 2014.

Maciej Cuske –  ur. 1972 w Bydgoszczy. Absolwent Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy w Warszawie. Zaczynał jako amator („I co wy na to, Gałuszko?”, „12 000 kilometrów”), w trakcie studiów uczestniczył w realizacji „Ciszy” (2003). „Kuracja” (2004), „Antykwariat” (2005) i „Elektryczka” (2007) zostały nagrodzone na Krakowskim Festiwalu Filmowym. Ponadto autor filmów dokumentalnych: „Ahoj” (2006), „Katyń. 60 dni na planie” (2007), „Na niebie i na ziemi” (2007). Laureat nagród festiwalowych, m.in. w Győr, Paryżu, Cieszynie, Łagowie, Wrocławiu i Toruniu.

Margit Lillak  – autorka scenariuszy, reżyserka i producentka. Absolwentka Estońskiej Akademii Sztuk oraz Royal Holloway College w Anglii swój pierwszy film dokumentalny „Ars Longa” nakręciła w 2008 roku.  Następnie zrealizowała „Baby Face” (2009, scenarzysta, reżyser i autor zdjęć) oraz „Pastacas” (2010, scenarzysta i producent). Ten ostatni otrzymał główną nagrodę na konkursie EstDocs Film Festival w Toronto. Przygodę z pełnymmetrażem zapoczątkowała dokumentem „40 + 2 tygodnie” o ciąży i porodzie, odgrywając pierwszoplanową rolę. Kolejny i ostatni film to zrealizowany w 2019 roku dokument „The Circle”, który można obejrzeć na tegorocznych Przeźroczach.

Irena Filuś – skrzypaczka i wokalistka. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w zakresie gry na skrzypcach współczesnych i barokowych. Współtworzy zespół muzyki dawnej Ensemble Inegalite. Zajmuje się̨ także nauczaniem gry na skrzypcach. Ukończyła Wokalne Studium Muzyki Jazzowej i Estradowej w Bydgoszczy. Śpiewa w zespole rozrywkowym o profilu folkowym, działającym pod nazwą Panieneczki.

prof. Mariusz Guzek – adiunkt w Zakładzie Socjologii Polityki i Komunikowania Społecznego Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Specjalizuje się w historii polskiego filmu i tematyce kultury filmowej.

Józef Herold – Przez kilkanaście lat redaktor naczelny „Gazety Wyborczej” w Bydgoszczy i Toruniu. Autor scenariusza i współproducent dokumentu o ks. Jerzym Popiełuszce – „Ostatnia droga”. Autor scenariuszy teatralnych: „Amsterdam”, „Bellastrada” „ Marlena Dietrich : Jestem po to żeby mnie kochać”. Autor powieści „Przypadki Borysa Kupkina” oraz „Bajek na cały tydzień”. Pomysłodawca Ogólnopolskiego Festiwalu Prapremier Teatralnych w Bydgoszczy. Pomysłodawca prestiżowych konkursów dziennikarskich w Polsce: Grand Press i Grand Press Foto. Odznaczony medalem Zasłużony dla Kultury Polskiej, za popularyzację muzyki Fryderyka Chopina w małych miasteczkach.

Andrei Kutsila – w 2007 roku ukończył dziennikarstwo międzynarodowe na Białoruskim Państwowym Uniwersytecie, a dwa lata później ukończył Białoruską Akademię Sztuk Pięknych. Od tamtej pory współpracuje z różnymi producentami i stacjami telewizyjnymi. Był uczestnikiem wielu międzynarodowych programów edukacyjnych (m. in. IDFAcademy, Berlinale Talents). W 2018 otrzymał nagrodę dla najlepszego średniometrażowego filmu dokumentalnego na IDFA za film „Summa”. Laureat stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gaude Polonia”. Jego filmografia to kilkanaście filmów, które były prezentowane i nagradzane na całym świecie, m.in. „Focal distance” (2008), „Kill the Day” (2010), „Fight For” (2011), „Enough! To Freedom…” (2012), „Love in Belarus” (2014), „Guests” (2015), „Passing BY” (2016), „King of the Hill” (2017), „Summa” (2018), „Strip and War” (2019), „I Need the Handshakes” (2020).

Margreth Olin Mykløen – norweska reżyserka, producentka i scenarzystka mieszkająca w Oslo. Realizuje głównie pełnometrażowe filmy dokumentalne. Angażuje się w projekty teatralne, pisze książki oraz artykuły. Debiutowała w 1994 roku filmem „W domu miłości”, w 1997 roku nakręciła film o swoim wuju z zespołem Downa pt. „Wujek Reidar”. Doceniona za nagi autoportret w dokumencie „My Body” z 2002 roku. Margareth znana jest ze swojego zaangażowania na rzecz wykluczonych grup społecznych; chętnie przemawia w imieniu słabszych.

Agnieszka Obszańska – dziennikarka radiowa przez wiele lat związana z radiową Trójką (prowadząca m.in. Radiowy Dom Kultury). Odeszła ze stacji w maju 2020 roku na fali protestów związanych z decyzjami zarządu radia.

Aleksandra Potoczek – Reżyserka filmów dokumentalnych, programów o tematyce filmowej i kulturalnej, wykładowca w SWPS w Warszawie. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, PWSFTviT i Wajda School. W 2017 roku wyreżyserowała film dokumentalny „Voyage, voyage”, za który otrzymała nagrodę srebrnego Delfina na Międzynarodowym Festiwalu Cannes Media Award we Francji. Kolejne wyróżnienie to nagroda za najlepszy dokument o edukacji i kulturze otrzymana na Festiwalu World Media Festiwal w Hamburgu. Jest laureatką nagrody „Phil Epistemoni” przyznawanej przez Kolegium Rektorów Szkół Wyższych Krakowa za szczególne osiągnięcia w działalności na rzecz szkolnictwa wyższego, nauki oraz kultury i sztuki i jej promocję w kraju i za granicą.

 

prof. Piotr Zwierzchowski – filmoznawca, profesor Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, wicedyrektor Instytutu Filologii Polskiej i Kulturoznawstwa UKW. Stypendysta Ministra Edukacji Narodowej (1993-1996), Prezydenta Miasta Bydgoszczy (1999), Fundacji na rzecz Nauki Polskiej (2003-2004). Najbardziej interesuje go rekonstrukcja kontekstów decydujących o sensie filmowego przekazu. Główny przedmiot jego badań stanowi historia kina polskiego po II wojnie światowej, zwłaszcza socrealizm i kino lat 60.