3 września 2023
W dniu 2.09.2023 wręczono nagrody 9. edycji festiwalu Przeźrocza. Nagrodę Filmową Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego za klasykę gatunku otrzymał Jan Jakub Kolski za film „Jańcio Wodnik”. W konkursie BŁYSK OKA jury w składzie Kuba Mikurda, Michał Oleszczyk i Agnieszka Szydłowska przyznało dwie równorzędne nagrody Grand Prix dla filmów: „Koniki na biegunach” (reż. Marcin Lesisz) oraz „Połączenia” (reż. Ming-Wei Chiang). Oto pełny werdykt jury w konkursie BŁYSK OKA: wyróżnienie za montaż: „Zniknięcie Janusza Klarnera”, montaż Natalia Jastrzębska Za skuteczne poszukiwanie formy opowieści filmowej, która zbliżając nas do bohatera nie odbiera nam jednocześnie poczucia, że niektóre historie wykraczają poza racjonalny porządek. Za utkanie filmu z materiału znalezionego, który z każdym przejściem montażowym staje się budulcem alternatywnej rzeczywistości kreującej własny artystyczny wymiar. nagroda za montaż: „Połączenia”, montaż Barbara Fronc Za misterną tkaninę głosowych świadectw i wołań o pomoc, która nie narusza intymności mówiącego, a jednocześnie wygrywa każdą pauzę, zawahanie, szloch i zrodzony z bezsilności bluzg. Za rewelacyjne zbudowanie opowieści pełnej napięcia dzięki precyzyjnemu doborowi i montażowi zarejestrowanych rozmów. wyróżnienie za zdjęcia: „Pole”, zdj. Tomasz Grzymała Za opowiadanie obrazem, proporcją, kontrastem i kolorem, dzięki któremu widz zanurza się w przedstawiony świat z dotykalną wręcz intensywnością. Za kadry, które mogłyby żyć jako niezależne obrazy. nagroda za zdjęcia: „Moody”, zdj. Karolina Karwan, Tomasz Ratter Za konsekwentne zbudowanie świata odległego, do którego kluczem okazuje się światło i kompozycja obrazu, zamiast płytko pojętej “egzotyki”. Za oddanie bogactwa świata Mudiego – zarówno tego, w którym żyje jak i tego, wypełnionego duchami i muzyką, do którego ma dostęp tylko on. GRAND PRIX – ex aequo „Koniki na biegunach”, reż. Marcin Lesisz Za bliski, ale nie przekraczający granic intymności portret kobiety poszukującej języka autoekspresji wbrew wszystkiemu, co definiuje ją społecznie. Za wykorzystanie sztuki bohaterki jako równoprawnego języka filmowego. W ten sposób dosłownie i symbolicznie osoba pozbawiona na co dzień sprawczości odzyskuje ją na naszych oczach. „Połączenia”, reż. Ming-Wei Chiang Za unaocznienie codziennego szmeru ludzkich skarg, wołań o pomoc i krzyków rozpaczy, stanowiących codzienność respondentów telefonicznej linii alarmowej. Za wyzbycie się pokusy dopowiadania lub – co byłoby najgorsze – oceniania. Za zaufanie do widza, zostawienie mu miejsca do własnych wniosków i interpretacji. Nagrodę publiczności otrzymał Marcin Lesisz za film „Koniki na biegunach” GRATULUJEMY!