W weekend wręczono nagrody 10. edycji festiwalu Przeźrocza. Nagrodę Filmową Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego za klasykę gatunku otrzymała Katarzyna Figura za ponadczasową kreację aktorską w filmie „Żurek”. W konkursie BŁYSK OKA jury w składzie Diana Dąbrowska, Kobas Laksa i Marcin Sauter przyznało nagrodę Grand Prix dla filmu „Moja siostra” w reżyserii Mariusza Rusińskiego.
Oto pełny werdykt jury w konkursie BŁYSK OKA:
GRAND PRIX: „Moja siostra” reż. Mariusz Rusiński
Za niezwykle dojrzałe i do bólu szczere studium o rodzinie i bratersko-siostrzanej miłości. Dokument Mariusza Rusińskiego przemienia się na naszych oczach w uniwersalną opowieść o poszukiwaniu siebie i własnej życiowej drogi, nawet wtedy, kiedy wszystko wydaje się już stracone.
Nagroda za montaż: „Grandmamauntsistercat” reż. Zuza Banasińska
Montaż: Zuza Banasińska
Za zaproszenie nas do szalonej, psychodelicznej audiowizualnej podróży, która ze sprytem wymyka się wszelkim przyzwyczajeniom i kliszom. Za „film-kalambur”, którego znaczenia i symbole pojmujemy przede wszystkim intuicyjnie. Banasińska udowadnia jak bardzo „archiwalna przeszłość” wciąż wpływa na kształt świata, w którym przyszło nam dziś żyć.
Wyróżnienie za montaż: „Faustyna” reż. Natalia Dutkiewicz
Montaż: Aleksandra Folczak
Za skonstruowanie intrygującej opowieści, w której mierzymy się z tajemniczym, podwójnym życiem tytułowej bohaterki. Za ten rodzaj konceptualnej obserwacji, w której granice teatru, performance’u i życia codziennego mocno się zacierają, tworząc unikatowy wizualny amalgamat. Ostatecznie fikcja staje się tutaj cennym wsparciem dla poszukującej sensów rzeczywistości.
Nagroda za zdjęcia: „Igła” reż. Joseph Gross
Zdjęcia: Konrad Wróblewski
Za punkową energię i kamerę całkowicie zatopioną w prawdzie. Za jej bezkompromisową nieobecność. Za prawdę patrzenia i możliwość całkowitego wejście w świat, którego nie znamy.
Wyróżnienie za zdjęcia: „Garstka ziemi” reż. Izabela Zubrycka
Zdjęcia: Stefan Żółtowski
Za udaną próbę zbudowania osobnego i oryginalnego świata. Za siłę metafory i wiarę, że poszukiwanie własnego, wizualnego języka wciąż ma sens. Za poezję w obrazie i odwagę układania rzeczywistości po swojemu.
Nagrodę publiczności otrzymał Jan Ziewiecki za film „Mamo”